Elektrisch rijden op rolletjes

Overzicht peterPeter Pul 16 april 2018

De software die we voor dit project hebben geschreven helpt Eneco eMobility met "alles" dat komt kijken bij elektrisch vervoer. Van de aanvraag van een laadpunt tot inzicht in gebruiken.

Startpagina Mijnladen.

Bij een leasecontract voor een elektrische auto moet er ook gedacht worden aan het laden van de batterij. In de praktijk betekent dit dat zakelijke rijders thuis én op het werk een laadpunt willen kunnen gebruiken om de auto op te laden. De Elektrisch Vervoer applicatie stroomlijnt het traject rondom de aanvraag en installatie van laadpunten. Na plaatsing helpt de applicatie de betrokken partijen (Eneco eMobility, werkgever, werknemer, en bezoekers) met het verrekenen van de kosten.

Aanvragen laadpunten en laadpassen

Bij het aanvragen van een laadpunt komen een aantal stappen aan bod, zoals het schouwen van de locatie en het offreren en plaatsen van een laadpunt. Uitgangspunt is het helder communiceren en registreren van de diverse werkzaamheden, zodat de doorlooptijd in de gaten gehouden kan worden en er geen taken blijven liggen.

In eerste instantie hebben we een stappenplan ontwikkeld, Flow genaamd, dat lineair doorlopen moest worden. Flow is ondertussen doorontwikkeld tot een systeem bestaande uit 6 piketpaaltjes met ieder een eigen stappenplan. De stappen die logischerwijs genomen moeten worden, zijn weergegeven in een takenlijst op het dashboard van de Eneco eMobility medewerker.

Inzicht in kosten en laadpaalbezetting

De applicatie bedient verschillende groepen gebruikers met verschillende interesses. De particulier met zijn elektrische auto en een laadpunt, het bedrijf of de organisatie met een aantal elektrische auto's en laadpunten, en natuurlijk Eneco eMobility zelf. Allen hebben verschillende behoeften aan inzicht. Daar waar de particulier een factuur wil kunnen bekijken, heeft een organisatie meer aan inzicht betreffende de bezetting van hun laadpunten. Eneco zelf heeft meer behoeft aan een prestatiemeter, doen de laadpunten wat ze moeten doen. Binnen de applicatie houden we zoveel mogelijk rekening met de verschillende behoeften en verwachtingen.

Inzicht op transacties met de Charge Manager

‘Je krijgt nooit wat je verwacht en dat bedoel ik positief.’

‘eMobility is sinds kort een aparte tak van Eneco waar ik fulltime mee bezig ben. In het kort verkopen we laadpalen voor elektrische auto’s en laadpassen waarmee je kunt laden. Verder bieden we diensten aan zoals slim laden: hoe verdeel je slim de beschikbare stroom als er tien auto’s tegelijk komen laden? Ik ben verantwoordelijk voor de ICT en verschillende diensten daaromheen. Dreamsolution heeft voor ons een portaal gebouwd voor de aanvraag van een laadpaal tot en met de installatie ervan.

De samenwerking met Dreamsolution wordt steeds serieuzer. De dienstverlening is uitgebreid. Wat ze doen is het door ontwikkelen en beheren van het portaal. Om de zorgen voor klanten uit handen te nemen, wordt ook de functionaliteit uitgebreid. Er komt een aparte flow bij voor verhuizingen bijvoorbeeld. Dat zijn echt hun ideeën. Ze denken met je mee en vooral vooruit. Super proactief dus. Vaak alls er een probleem is, dan is dat al verholpen voordat wij het weten.

Ook al heb je zelf een heel scherp idee van hoe iets moet worden, je krijgt bij Dreamsolution nooit wat je verwacht. Het wordt altijd anders, beter. Dus ik bedoel het in de meest positieve zin van het woord. Soms botst het en vinden we hen te eigenwijs. Niet iedereen kan ermee omgaan, maar het levert vaak mooie resultaten op. Wat Dreamsolution goed doet is vooraf heel goed nadenken. Ze nemen nooit iets voor waarheid aan en gaan pas aan de slag als ze echt weten welke kant het op moet.’

Pieter Noorman Eneco eMobility

Elektrisch rijden op rolletjes